Moje skróty

Schowek

Pokaż (9)

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Trudne sytuacje kryzysowe - jak rozmawiać o nich z uczniem? - Aktualności -

Nawigacja

Trudne sytuacje kryzysowe - jak rozmawiać o nich z uczniem?

18.09.2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało rekomendacje jak rozmawiać z uczniami o trudnych sytuacjach kryzysowych, takich jak naruszenia granic powietrznych czy pojawianie się obcych dronów w sposób spokojny i wyważony, bez wzbudzania lęku. Dokument zostanie rozpowszechniony we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych w Polsce.

Rekomendacje mają pomóc nauczycielom i wychowawcom prowadzić z dziećmi i uczniami rozmowy. To szczególnie ważne w kontekście pojawiających się w Polsce sytuacji naruszeń przestrzeni powietrznej, które mogą budzić niepokój wśród dzieci i młodzieży.

Najważniejsze treści rekomendacji

  • Rozpoznaj temat i korzystaj z wiarygodnych źródeł - informacje powinny opierać się na sprawdzonych danych, m.in. publikowanych na portalu gov.pl.
  • Dostosuj język i informacje do wieku ucznia - używaj prostego, zrozumiałego języka, unikaj wzbudzania niepotrzebnego lęku.
  • Przypominaj zasady bezpieczeństwa i sygnały alarmowe.
  • Dowiedz się, co dziecko wie i czuje - pytaj o emocje, obawy, poczucie bezpieczeństwa.
  • Pozwól zarówno mówić, jak i milczeć, zapewniając atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.
  • Zachowaj spokój i zapewnij wsparcie emocjonalne - mów tonem uspokajającym, słuchaj uważnie, szanuj emocje dziecka i nie lekceważ jego wypowiedzi.
  • Uczul uczniów na fałszywe informacje pojawiające się w Internecie - wspólnie twórzcie listę rzetelnych źródeł, omawiajcie zagrożenia związane z fake newsami i propagandą.

Wsparcie praktyczne

W rekomendacjach zamieszczono także listę najważniejszych telefonów alarmowych (112, 999, 998, 997, 987, 986) oraz praktyczne wskazówki, jak spokojnie i skutecznie wezwać pomoc w sytuacji zagrożenia, jak rozmawiać z dyspozytorem, podawać adres lub charakterystyczne elementy miejsca, w którym się znajdujemy, oraz jak jasno wyjaśniać, co się wydarzyło.

Odpowiedzialne i spokojne rozmowy z dziećmi o trudnych wydarzeniach mają kluczowe znaczenie. Pomagają budować poczucie bezpieczeństwa, chronić przed dezinformacją i uczą, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych.

Materiały

Rekomendacje - jak rozmawiać na trudne tematy z uczniem
 

Metryczka

Data publikacji 18.09.2025
Data modyfikacji 18.09.2025
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Osoba udostępniająca informację:
Sylwia Choińska
do góry