List Mazowieckiego Kuratora Oświaty dotyczący wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów w czasie powrotu do nauczania stacjonarnego
w Warszawie
Al. Jerozolimskie 32, 00-024 Warszawa
Dyrektorzy,
Psycholodzy, Pedagodzy
i inni Specjaliści,
Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznych,
w tym Specjalistycznych
województwa mazowieckiego
Szanowni Państwo,
powrót do szkoły, po tak długim okresie kształcenia na odległość, to niełatwe wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. Najważniejszym zadaniem jest zadbanie o stan emocjonalny, budowanie odporności psychicznej uczniów oraz dostarczanie dobrych wskazówek, które umożliwią im prawidłowe funkcjonowanie w szkole.
Biorąc pod uwagę trudną emocjonalnie sytuację dzieci i młodzieży, ale także nauczycieli i rodziców, to właśnie Państwo pełnicie ważną rolę w czasie powrotu do nauczania stacjonarnego.
Proszę, aby udzielając odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, zwrócić uwagę na indywidualną i społeczną sytuację każdego ucznia.
Podejmując działania:
- słuchajmy i rozmawiajmy bez oceniania,
- bądźmy uważni na zmiany w zachowaniu dziecka, nazwijmy to, co obserwujemy i okażmy empatię,
- zapewniajmy o bezwarunkowym wsparciu – bądźmy obecni,
- otwórzmy się na wysłuchanie potrzeb i emocji dziecka – pomóżmy nazywać uczucia i potrzeby,
- wspierajmy w poszukiwaniu sposobów radzenia sobie lub/i rozwiązywania trudności,
- nie obarczajmy nadmierną odpowiedzialnością.
Są to najważniejsze wskazówki, które pomogą wspierać uczniów w trakcie trudnego, ale też wyczekiwanego powrotu do szkoły oraz obszary, na które my – dorośli powinniśmy zwrócić uwagę towarzysząc dzieciom w powrocie do nauczania stacjonarnego.
Zadbajmy o zdrowie psychiczne całej społeczności szkolnej. Pomagajmy, bo warto w tym trudnym czasie wzajemnie się wspierać.
Z wyrazami szacunku
Mazowiecki Kurator Oświaty
/-/
Aurelia Michałowska