Portal Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego www. wsparcie.gov.pl – informacje
28.11.20256 października 2025 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło pod adresem www.wsparcie.gov.pl Portal Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego, zawierający bezpłatne narzędzia przesiewowe i diagnostyczne, mogące wspierać pracę nauczycieli, specjalistów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, placówkach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych jednostkach systemu oświaty, a także pracę osób z innych sektorów, np. zatrudnionych w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (np. żłobkach).
Na portalu dostępne są narzędzia:
- Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) - narzędzie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczycieli specjalistów służące do monitorowania rozwoju dziecka, wspomagające prowadzenie obserwacji rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (od 6 do 36 miesięcy) oraz średniego dzieciństwa (od 3 do 6 lat). Narzędzie oparte jest na opisach funkcjonowania dziecka w obszarach rozwoju zdefiniowanych w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Z narzędzia mogą również korzystać rodzice i opiekunowie dzieci – wspomoże ono obserwację ewentualnych trudności rozwojowych dziecka. Narzędzie wspierać może również pracę osób spoza systemu oświaty, np. instytucji opieki nad dziećmi do lat 3.
- Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF) - narzędzie przesiewowe do oceny funkcjonowania dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 19 lat, przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli przedmiotu i nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zastosowanie narzędzia pomaga w zrozumieniu funkcjonowania ucznia w sytuacjach szkolnych (edukacyjnych i społecznych) i planowaniu odpowiednich działań wspierających proces uczenia się. KSzOF pozwala na identyfikację trudności uczniów w różnych obszarach aktywności i uczestniczenia, może być pomocny w przygotowaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
- Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP) - narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych placówkach systemu oświaty, służące do kompleksowej analizy procesów poznawczych dzieci i młodzieży od 3. miesiąca życia do 25. roku życia. Zawiera kwestionariusze, skale obserwacyjne i testy, które można dopasować do indywidualnych potrzeb osoby badanej. Narzędzie wspiera pracę specjalistów w diagnozowaniu i planowaniu wsparcia rozwoju w obszarze poznawczym.
- Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC) - narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach systemu oświaty, służące do całościowej oceny funkcjonowania emocjonalno-społecznego i temperamentu dzieci i młodzieży. Umożliwia identyfikację cech temperamentu, kompetencji osobowościowych oraz niepożądanych wzorców zachowań. Wyniki prezentowane są w formie raportów z opisem i wykresami, ułatwiając interpretację diagnostyczną.
Zastosowanie narzędzi obserwacyjnych nie zastępuje diagnozy indywidualnej, jeżeli istnieją ku temu przesłanki, pozwala jednak na bardziej efektywną i zindywidualizowaną pomoc, wsparcie (także środowiskowe) i pracę z dzieckiem i uczniem.
(Materiał przygotowano na podstawie informacji Ministerstwa Edukacji Narodowej)
Katarzyna Lewandowska-Staroń
Wizytator ds. edukacji włączającej