„Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”
Pismo Mazowieckiego Kuratora Oświaty w sprawie projektu systemowego pt.: „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”
Warszawa, 17 października 2011 r.
WKS.321.2011.AS
Dyrektorzy szkół
województwa mazowieckiego
dotyczy: projektu systemowego pt.: „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt systemowy pt.: „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym celem projektu jest wzmocnienie systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększenie wykorzystywania wyników badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz w zarządzaniu oświatą.
W związku z planowanymi kolejnymi przedsięwzięciami, realizowanymi w ramach tego projektu, IBE informuje o planowanych badaniach, które obejmą nauczycieli i dyrektorów szkół w bieżącym roku szkolnym:
1) Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - jest to pierwsze w Polsce kompleksowe badanie tej problematyki, na losowej, reprezentatywnej próbie. Badanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły. W listopadzie rozpocznie się realizacja wywiadów z respondentami, która będzie trwała do listopada 2012 roku. Badanie będzie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 8000 nauczycieli prowadzących zajęcia z przedmiotów ogólnokształcących z uczniami w roku szkolnym 2011/2012 w ponad 1300 szkołach dla dzieci i młodzieży (bez szkół specjalnych, artystycznych oraz przedszkoli).
2) Badanie jakościowe w ramach projektu Pracownia Mikrobadań obejmujące 8 wywiadów grupowych z nauczycielami oraz 16 indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół.
Celem badania jest zebranie opinii nauczycieli i dyrektorów szkół dotyczących własnych kompetencji badawczych, zakresu i form realizacji mikrobadań w szkołach.
3) Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół – badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą.
Badanie prowadzone przez IBE nie jest oceną pracy szkoły, konkretnego dyrektora, czy nauczyciela, a wszystkie wyniki mają przede wszystkim służyć podnoszeniu jakości systemu oświaty w Polsce.
Do dyrektora każdej z wylosowanych szkół, IBN zwróci się z prośbą o wyrażenie zgody na udział w badaniu oraz pomoc w jego sprawnej realizacji. Zostaną również przesłane materiały informacyjne Instytutu Badań Edukacyjnych.
Ze względu na rangę badania prosimy dyrektorów wylosowanych szkół o wyrażenie zgody na przeprowadzenie badania.
Z poważaniem
z up. Mazowieckiego Kuratowa Oświaty
/-/
Katarzyna Góralska
Mazowiecki Wicekurator Oświaty