Działalność wychowawczo – profilaktyczna wśród dzieci i młodzieży.
05.04.2024List Mazowieckiego Kuratora Oświaty
w Warszawie
Al. Jerozolimskie 32, 00-024 Warszawa
Dyrektorzy
Szkół i placówek oświatowych
województwa mazowieckiego
Szanowni Państwo,
prowadzenie działalności wychowawczo – profilaktycznej wśród dzieci i młodzieży jest kluczowym zadaniem dyrektorów szkół i placówek, a jednocześnie stanowi ogromne wyzwanie w związku z pojawiającymi się nowymi zagrożeniami dla szeroko pojętego bezpieczeństwa uczniów.
Mając na względzie bogate doświadczenie oraz dorobek organizacji pozarządowych realizujących programy w zakresie wychowania i profilaktyki, zachęcam Państwa do współpracy i czerpania z potencjału stowarzyszeń i fundacji w procesie wychowania, szczególnie w kontekście realizowanych w szkołach programów wychowawczo – profilaktycznych.
Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 9 w powiązaniu z art. 86 ustawy Prawo oświatowe[1], dyrektor szkoły stwarza warunki do działania w szkole lub placówce wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki (wyjątek stanowią partie i organizacje polityczne). Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców.
Zachęcając Państwa do współpracy, pragnę przypomnieć o obowiązkach dyrektora szkoły wynikających ze współpracy z ww. podmiotami.
Dyrektor ma obowiązek każdorazowo analizować, czy zaproponowany przez podmiot zewnętrzny program nie stwarza zagrożenia dla prawidłowego rozwoju uczniów.
Ponadto, przy realizacji przedsięwzięć o charakterze wychowawczym czy profilaktycznym dyrektor uwzględnia wyniki corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, a potrzeba współpracy wynika z uchwalonego przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego, zgodnie z art. 26 ust. 2 ww. ustawy.
Dobrą i rekomendowaną praktyką jest również każdorazowe indywidualne, a nie zbiorowe danie każdemu rodzicowi możliwości wyboru czy jego dziecko powinno brać udział w przedsięwzięciach organizowanych przez podmioty z zewnątrz.
Z poważaniem
Mazowiecki Kurator Oświaty
/-/
Wioletta Krzyżanowska
[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023r., poz. 900 ze zm.)