Laboratorium myślenia - diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) przystępuje do realizacji czwartego cyklu badania: Laboratorium myślenia - diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce. Jest to badanie niezmiernie ważne dla polskiego systemu edukacji, ma na celu całościowe sprawdzenie umiejętności absolwentów gimnazjów z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii.
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) przystępuje do realizacji czwartego cyklu badania: Laboratorium myślenia - diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce. Jest to badanie niezmiernie ważne dla polskiego systemu edukacji, ma na celu całościowe sprawdzenie umiejętności absolwentów gimnazjów z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii.
Laboratorium myślenia jest pierwszym ogólnopolskim badaniem, przeprowadzonym na tak dużą skalę, które diagnozuje kompetencje takie jak rozumowanie naukowe, wnioskowanie, formułowanie problemów, stawianie i weryfikacja hipotez, określanie związków przyczynowo-skutkowych czy odróżnianie faktów od opinii. Zebrany w trakcie badania materiał umożliwi śledzenie skutków zmian systemowych związanych m.in. z wprowadzeniem nowej podstawy programowej do szkół i nową formułą egzaminu gimnazjalnego. Wyniki badania posłużą do formułowania rekomendacji mających na celu poprawę systemu edukacji.
Jednym z celów Laboratorium myślenia jest również przygotowanie narzędzi wspierających pracę nauczycieli. I tak na przykład po każdym cyklu badania upowszechniana jest część zadań, wraz z obszernymi komentarzami pozwalającymi wykorzystywanie tych narzędzi na lekcjach. Każda szkoła biorąca udział w badaniu w ramach podziękowania otrzymuje zestaw takich materiałów.
Szczegółowe informacje na stronie: http://eduentuzjasci.pl/pl/badania.html