List Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
List Dyrektora Centralnej Komisji Edukacyjnej Artura Gałęskiego dotyczący harmonogramu diagnozy gimnazjalnej.
Do Dyrektorów i Nauczycieli gimnazjów
Szanowni Państwo,
tegoroczni uczniowie trzecich klas gimnazjum są drugim rocznikiem, który będzie zdawał egzamin gimnazjalny w nowej formule. Zadania egzaminacyjne będą sprawdzać opanowanie wymagań określonych w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego, wprowadzanej od 2009 roku.
Szczegółowy opis nowej formuły egzaminu gimnazjalnego znajduje się w opublikowanym w sierpniu 2010 roku Informatorze o egzaminie gimnazjalnym od roku szkolnego 2011/2012 (Informator). Zaprezentowano w nim również przykładowe zadania z zakresu:
• języka polskiego
• historii i wiedzy o społeczeństwie,
• matematyki,
• przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii,
• języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Aby pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do egzaminu, Centralna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – wzorem ubiegłego roku szkolnego – przygotowały zestawy zadań, na podstawie których gimnazja będą mogły, na zasadach dobrowolności, przeprowadzić diagnozę wiadomości i umiejętności uczniów klas trzecich w dniach 13, 14 i 15 listopada 2012 r., według poniższego harmonogramu:
• 13 listopada (wtorek) – historia i wos oraz język polski
• 14 listopada (środa) – przedmioty przyrodnicze oraz matematyka
• 15 listopada (czwartek) – języki obce nowożytne na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Materiały do przeprowadzenia badania diagnostycznego, w tym nagrania w formacie mp3 do zadań na rozumienie ze słuchu w zestawach z języków obcych nowożytnych, zostaną zamieszczone w serwisach dedykowanych dyrektorom szkół prowadzonych przez okręgowe komisje egzaminacyjne. O terminie pobrania materiałów dyrektorzy szkół zostaną powiadomieni przez dyrektorów komisji okręgowych w odrębnym komunikacie. Oceny prac dokonają nauczyciele macierzystej szkoły na podstawie szczegółowych kluczy odpowiedzi oraz schematów oceniania, które również zostaną przekazane szkołom.
Przypominamy również, że w pracy z gimnazjalistami nauczyciele mogą korzystać z:
• przykładowych zestawów zadań egzaminacyjnych do każdej części egzaminu, do których dołączone zostały rozwiązania zadań oraz sposób punktowania wraz z kryteriami oceny zadań otwartych (przykładowe zestawy zadań)
• zestawów zadań badania diagnostycznego przeprowadzonego w grudniu 2011 r. (badanie diagnostyczne 2011)
• zestawów zadań wykorzystanych podczas egzaminu w kwietniu 2012 r. (egzamin 2012)
• dodatkowych zadań i materiałów pomocniczych opracowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).
Artur Gałęski
p.o. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej