Moje skróty

Schowek

Pokaż (3)

Kuratorium Oświaty w Warszawie

List Prezesa Zarządu Fundacji 'Rodzice Szkole' skierowany do dyrektorów szkół - Aktualności -

Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

List Prezesa Zarządu Fundacji 'Rodzice Szkole' skierowany do dyrektorów szkół

Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół, w imieniu Fundacji „Rodzice Szkole”, która podejmuje szereg działań na rzecz tworzącego się na terenie szkół i narodowego systemu edukacji społeczeństwa obywatelskiego, zwracam się z prośbą o pomoc w bardzo istotnej dla przyszłości kraju sprawie...

Dyrektor szkoły – partner i sprzymierzeniec rady rodziców
 

Szanowni Państwo Dyrektorzy Szkół,



w imieniu Fundacji „Rodzice Szkole”, która podejmuje szereg działań na rzecz tworzącego się na terenie szkół i narodowego systemu edukacji społeczeństwa obywatelskiego, zwracam się z prośbą o pomoc w bardzo istotnej dla przyszłości kraju sprawie.

Niezbędnym warunkiem zbudowania oświaty odpowiadającej na wyzwania XXI wieku jest wspólne działanie wszystkich uczestników życia szkolnego: dyrektorów szkół nauczycieli, rodziców, uczniów, samorządów terytorialnych, nadzoru pedagogicznego oraz administracji rządowej. Dostrzegamy i doceniamy rolę jaką w tym procesie powinny spełniać organy szkoły w tym m.in. rady rodziców.

Wrzesień jest miesiącem, w którym w szkołach publicznych, prowadzonych przez samorządy terytorialne, odbywają się wybory do rad rodziców. Mimo, że tryb ich powoływania precyzyjnie reguluje prawo oświatowe, praktyka często odbiega od zapisów ustawowych. Część rad jest tworzona z wyraźnym naruszeniem obowiązujących regulacji. Powstaje więc pytanie: Jak wybrać radę rodziców w zgodzie z prawem, dobrym obyczajem i tradycją danej placówki oświatowej? Jak stworzyć sytuację, w której te wybory będą lekcją demokracji dla rodziców, nauczycieli i uczniów?

Znaczącą rolę w tym procesie i w dalszym, zgodnym z prawem, funkcjonowaniu rady rodziców może odgrywać dyrektor szkoły, od którego w znacznej mierze zależy, czy szkoła będzie miejscem współpracy nauczycieli, rodziców i uczniów, czy zbiorowiskiem pozbawionych wspólnego celu jednostek, które poza obowiązkiem przebywania w określonym czasie na tym samym terenie niewiele łączy. Przedstawiam kilka uwag i rad dotyczących powyższej problematyki wynikających z wieloletniego doświadczenia Fundacji „Rodzice Szkole”.

A oto działania, do podjęcia których zachęcam Panie i Panów dyrektorów, w tym ważnym dla przyszłości kierowanej przez Państwa szkoły, procesie:
1. staranne przeanalizowanie art. 53 i 54 ustawy o systemie oświaty, w których zapisano tryb tworzenia rady rodziców oraz jej prawa i obowiązki na terenie szkoły,

2. przekazanie informacji o powyższych rozwiązaniach na posiedzeniu rady pedagogicznej wszystkim nauczycielom szkoły, ze szczególnym zwróceniem na nie uwagi wychowawcom, którzy mogą i powinni być pomocni rodzicom swojej klasy w wyborze tzw. trójki klasowej i jej przedstawiciela do rady rodziców (warto rozważyć przygotowanie krótkiej informacji - instrukcji w formie pisemnej oraz zasugerować wychowawcom, aby na czas zgłaszania kandydatów i wyborów pozostawili rodziców samych, umożliwiając im, zgodnie z demokratycznymi zasadami, swobodę wyboru),

3. pomoc wybranym przedstawicielom do rady rodziców w zorganizowaniu i odbyciu pierwszego zebrania (ale z powodów wymienionych w pkt. 2 nie uczestniczenie w wyborze Prezydium rady ),

4. zapoznanie się z uchwalonym przez radę rodziców Regulaminem i wskazanie na ewentualne nieścisłości i niezgodności z ustawą o systemie oświaty oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, (ale nie ingerowanie bezpośrednio w jego treść, pozostawiając dokonanie ewentualnych poprawek radzie rodziców),

5. umożliwienie radzie rodziców korzystania z ogólnoszkolnej tablicy ogłoszeń, strony internetowej i innych form komunikacji skierowanych do społeczności szkolnej, bez ingerowania w treści przez nią zamieszczane,

6. rozważenie możliwości zapraszania przedstawicieli rady rodziców na posiedzenia rady pedagogicznej (oczywiście, jedynie na tę jej część, która nie dotyczy spraw osobistych uczniów i pracowników szkoły objętych tajemnicą zawodową) oraz zasygnalizowanie Prezydium rady rodziców woli uczestnictwa w jej posiedzeniach (z zastrzeżeniem podobnym jak przy uczestnictwie przedstawicieli rady rodziców w posiedzeniu rady pedagogicznej),

7. odpowiadanie w formie pisemnej, na wszystkie oficjalne wystąpienia rady rodziców z zachowaniem terminów procedur administracyjnych i domaganie się podobnego trybu działania ze strony rady rodziców.

Mam nadzieję, że tych kilka uwag, (oczywiście nie wyczerpujących całokształtu przedstawianej tematyki), zostanie przyjęte z życzliwością i zrozumieniem, ułatwi Państwu budowanie partnerskich, a nawet przyjacielskich relacji z rodzicami, i tym samym, przyczyniając się do sukcesów naszych dzieci, przyniesie wiele satysfakcji nauczycielom rodzicom i wszystkim pracownikom szkoły.

Z wyrazami szacunku

Wojciech Starzyński
Prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”

 
Warszawa 2013-08-26
 
P. S. osoby zainteresowane działalnością i współpracą z Fundacją „Rodzice Szkole” zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej: www.rodziceszkole.edu.pl oraz bezpośredniego kontaktu poprzez e- mail: kontakt@rodziceszkole.edu.pl , kom.: 721 326 336.

Pliki do pobrania

Metryczka

02.09.2013
Data publikacji 02.09.2013
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Kornelia Szczepaniak
Osoba udostępniająca informację:
Kornelia Szczepaniak
do góry