Moje skróty

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Informacja Ministerstwa Edukacji Narodowej dotycząca nauczania historii w liceach ogólnokształcących - Aktualności -

Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Informacja Ministerstwa Edukacji Narodowej dotycząca nauczania historii w liceach ogólnokształcących

We wrześniu w 2012 roku zacznie obowiązywać w liceach ogólnokształcących nowa podstawa programowa, która będzie polegała na złączeniu programowym gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Uczeń będzie uczyć się historii gruntowniej, w sposób bardziej pogłębiony.

We wrześniu w 2012 roku zacznie obowiązywać w liceach ogólnokształcących nowa podstawa programowa, która będzie polegała na złączeniu programowym gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Uczeń będzie uczyć się historii gruntowniej, w sposób bardziej pogłębiony.

Bez względu na to, czy uczeń w liceum ogólnokształcącym wybierze przedmioty humanistyczne czy przyrodnicze, przez cały okres nauki będzie uczył się historii. W I klasie (przyrodniczej, politechnicznej, humanistycznej, ekonomicznej) będą to 2 godziny historii tygodniowo. Od 2015 roku, kiedy obecni uczniowie klas III gimnazjów ukończą szkoły ponadgimnazjalne, będziemy mieć absolwentów dużo lepiej, solidniej przygotowanych nie tylko do kontynuowania nauki, ale także dobrze znających historię najnowszą.

Począwszy od roku 2012, egzamin gimnazjalny składać się będzie z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i części dotyczącej języka obcego nowożytnego.

W skład części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego poza zadaniami z zakresu języka polskiego wchodzą odrębnie oceniane zadania z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Jest to konsekwencja wzmocnienia roli tych przedmiotów w gimnazjum. Egzamin gimnazjalny sprawdza, w jakim stopniu gimnazjalista spełnia wymagania z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego.

Wstępny projekt nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół został po raz pierwszy upowszechniony 10 kwietnia 2008 r. w celu poddania go szerokim konsultacjom społecznym, które trwały do końca czerwca tego roku. W opracowywaniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego brało udział około 140 ekspertów merytorycznych: pracowników uczelni, nauczycieli, pracowników systemu egzaminów zewnętrznych oraz 46 recenzentów projektów podstaw programowych dla poszczególnych przedmiotów i poziomów kształcenia (specjaliści z zakresu poszczególnych przedmiotów nauczania/dziedzin wiedzy).

Kluczową rolę w pracach zespołu ekspertów odegrali pracownicy naukowi, którzy koordynowali prace nad poszczególnymi obszarami tematycznymi podstawy programowej, jak np. dr hab. Jolanta Choińska-Mika, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, pracownik Zakładu Historii Nowożytnej Instytutu Historycznego UW (edukacja historyczna i obywatelska).

Eksperci przeanalizowali ponad 2,5 tysiąca opinii i uwag oraz ponad 200 recenzji sporządzonych przez fachowców w poszczególnych dziedzinach kształcenia. Wiele z tych uwag zostało uwzględnionych. Projekt rozporządzenia został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i partnerów społecznych, w tym również do licznych organizacji oświatowych. Rozporządzenie to było jednym z najszerzej konsultowanych projektów aktów prawnych przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Najważniejsza zmiana w nowej podstawie programowej to zespolenie programowe gimnazjum i I klasy szkoły ponadgimnazjalnej w czteroletni cykl kształcenia, który nauczyciele mają obowiązek wykorzystać na zbudowanie solidnego fundamentu wiedzy ogólnej. Zmiana ta jest szczególnie ważna dla edukacji historycznej, ponieważ dzięki niej nauczyciel historii w szkole gimnazjalnej zyskał więcej czasu na dokładne zapoznanie ucznia z dziejami Polski, Europy i świata. W efekcie daje to możliwość poszerzenia i uporządkowania wiedzy historycznej zdobytej w szkole podstawowej oraz rozwoju i umocnienia świadomej postawy obywatelskiej.

Ze względu na to, że 1 września w 2012 roku zacznie obowiązywać w liceach ogólnokształcących nowa podstawa programowa konieczna była nowelizacja rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania.

Pierwszy projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych został skierowany do uzgodnień miedzyresortowych i do konsultacji z partnerami społecznymi i związkami zawodowymi 16 maja 2011 r.

Uwagi i propozycje do projektu zgłosili:

Uniwersytet Łódzki, VIII LO w Gdańsku, II LO w Katowicach, XXXIV LO w Warszawie, ZSO nr 1 w Bydgoszczy, VI LO w Krakowie - w sprawie organizowania klas wstępnych w liceach ogólnokształcących z oddziałami dwujęzycznymi;
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Minister Sprawiedliwości
Rządowe Centrum Legislacji
Rzecznik Praw Dziecka
ZG ZNP
OSKKO
Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność'
Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski
Dyrektorzy szkół i internauci

Wśród zgłoszonych uwag nie było uwag odnoszących się do liczby godzin historii w szkołach ponadgimnazjalnych.

W związku ze zmianami ustawy o systemie oświaty dotyczącymi kształcenia zawodowego oraz zgłoszonymi uwagami i propozycjami, poprawiony i uzupełniony projekt rozporządzenia został ponownie (21 października 2011 r.) skierowany do uzgodnień miedzyresortowych i konsultacji społecznych.

Uwagi i propozycje, wśród których nie było uwag dotyczących nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych, nadesłali:

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Minister Członek Rady Ministrów - Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów
Minister Zdrowia
Rządowe Centrum Legislacji
ZG ZNP
Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski
OSKKO
Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność' Regionu Gdańskiego



Więcej informacji na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.


Polskie Towarzystwo Historyczne i MEN o historii w szkołach

Trzeba uczyć, jak myśleć historycznie

Eksperci o historii w nowej podstawie programowej

Nauczanie historii - porównanie starej i nowej podstawy programowej

Przykładowy plan zajęć

Oświadczenie Ministra Edukacji Narodowej






 

Metryczka

19.04.2012
Data publikacji 19.04.2012
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Kornelia Woźniak
Osoba udostępniająca informację:
Kornelia Woźniak
do góry