Reforma26. Kompas Jutra. Ruszają konsultacje publiczne nowych podstaw programowych
25.11.2025Do konsultacji publicznych, które potrwają do 18 grudnia br., Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało projekty rozporządzeń Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej.
Projekty rozporządzeń Ministra Edukacji:
- w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły podstawowej.
Projekty rozporządzeń są kolejnym elementem prac prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym w ramach Reformy26.Kompas Jutra. Projekty podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej zostały opracowane w Instytucie Badań Edukacyjnych. Nad ich przygotowaniem pracowało ponad 200 ekspertów, wyłonionych w ogólnopolskim naborze. Dodatkowo, w przypadku geografii, w związku ze stanowiskiem Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, podjętym na posiedzeniu w dniu 30 października br., a także uwagami zgłoszonymi bezpośrednio do Ministerstwa Edukacji Narodowej, zostali zaangażowani dodatkowi eksperci, którzy opracowali poprawioną wersję projektu, która została włączona do ww. projektu rozporządzenia Ministra Edukacji.
Proponowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej:
- jasno i precyzyjnie określa cele kształcenia i oczekiwane efekty uczenia się;
- obejmuje wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych wzmacniających sprawczość;
- wskazuje efekty uczenia się, które skupiają się wokół określonego zagadnienia lub zjawiska o interdyscyplinarnym i wielowymiarowym charakterze (moduły tematyczne);
- obejmuje fakultatywne efekty uczenia się – do wyboru przez nauczyciela;
- jest elastyczna – uwzględnia autonomię nauczyciela w realizacji procesu nauczania według własnego pomysłu i w sposób uwzględniający zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów;
- jest spójna wewnętrznie i między przedmiotami;
- ma urealniony zakres – oczekiwane efekty uczenia się są adekwatne do potrzeb uczniów oraz możliwe do zrealizowania/osiągnięcia w szkole;
- jest skoncentrowana na budowaniu kompetencji uczniów, a nie tylko zapamiętywaniu informacji;
- jest zorientowana na głębokie uczenie się, aby stwarzać uczniom okazje do stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w rozwiązywaniu realnych problemów, także poza szkołą;
- traktuje rozwój kompetencji przekrojowych oraz sprawczości jako najbardziej niedoceniane elementy dotychczasowych doświadczeń szkolnych;
- jest sformułowana językiem efektów uczenia i będzie stanowić jednocześnie wymagania egzaminacyjne.
Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym obejmuje podstawę programową:
- wychowania przedszkolnego;
- kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej:
- I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna,
- II etap edukacyjny: klasy IV–VI i klasy VII i VIII;
- kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej – dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Ramowy plan nauczania dla publicznej szkoły podstawowej
Proponowany ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej jest dostosowany do nowej podstawy programowej dla szkoły podstawowej.
W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia, w projekcie rozporządzenia w sprawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej proponuje się zmiany w zakresie:
- tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach szkoły podstawowej, tj. przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki, edukacji obywatelskiej, zajęć praktyczno-technicznych;
- wymiaru i przeznaczenia godzin do dyspozycji dyrektora szkoły;
- obowiązkowej tematyki dotyczącej rozwijania u uczniów wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń podczas zajęć z wychowawcą w klasach IV–VIII w każdym miesiącu w roku szkolnym;
- określenia minimalnego wymiaru godzin zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdym roku szkolnym;
- określenia warunków i sposobu realizacji tygodnia projektowego w każdym roku szkolnym w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, z wyłączeniem szkoły podstawowej dla dorosłych;
- ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Konsultacje publiczne potrwają do 18 grudnia 2025 r.
Opinie i uwagi szczegółowe w zakresie podstawy programowej prosimy przesłać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego
Konsultacje na terenie województwa mazowieckiego koordynuje Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Materiały
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły
OSR do rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie ramowego planu nauczania dla publicznej szkoły
