Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło Portal Wsparcia Edukacyjno - Specjalistycznego- wsparcie.gov.pl
17.11.2025Zapraszamy do zapoznania się z narzędziami z Portalu do monitorowania rozwoju dziecka od 6 miesiąca życia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej oraz do ich stosowania w pracy z dziećmi i uczniami.
w Warszawie
Al. Jerozolimskie 32, 00-024 Warszawa
Dyrektorzy przedszkoli
szkół i placówek oświatowych
Szanowni Państwo,
Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 7 października 2025 r. uruchomiło Portal Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego – wsparcie.gov.pl z narzędziami przesiewowymi do monitorowania rozwoju dziecka w wieku od 6 miesiąca życia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności, m.in. w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali - Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) oraz do monitorowania funkcjonowania uczniów i uczennic w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, za pomocą Kwestionariusza Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF).
Narzędzia zostały wystandaryzowane. Nie są testem i nie zastępują diagnozy prowadzonej przez specjalistów (logopedów, psychologów, terapeutów).
Narzędzia podzielone są na dwie grupy:
- Dla rodziców i osób nie będących pracownikami systemu oświaty – dostępne bez rejestracji konta. Należą do nich SRMD i KSzOF. Nie ulegają zapisowi na platformie i nie można do nich powrócić.
- Narzędzia dla nauczycieli i specjalistów pracujących w jednostkach systemu oświaty – wymagają rejestracji konta przez dyrektora jednostki i zapisywane są w pamięci platformy.
Narzędzia dla nauczycieli i specjalistów podzielono na:
Narzędzia przesiewowe (dla nauczycieli) to:
- SRMD – Skrining Rozwoju Małego Dziecka. To narzędzie dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczycieli specjalistów służące do monitorowania rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (od 6 do 36 miesięcy) oraz średniego dzieciństwa (od 3 do 6 lat) i wspomagające obserwację rozwoju dziecka. Oparte na opisach funkcjonowania dziecka w obszarach rozwoju zdefiniowanych w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).
- KSzOF – Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. To narzędzie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli przedmiotu i nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach do oceny funkcjonowania dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 19 lat (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa), wspierające ocenę funkcjonowania ucznia w sytuacjach szkolnych (edukacyjnych i społecznych). KSzOF pozwala na identyfikację trudności uczniów w różnych obszarach aktywności. Uzyskane wyniki stanowią wstępne informacje o możliwych trudnościach, które po pogłębionej analizie mogą wskazywać na konieczność dodatkowego wsparcia i określić jego rodzaj i zakres. Narzędzie pomaga w zrozumieniu funkcjonowania uczniów i planowaniu odpowiednich działań wspierających proces uczenia się, a także w opracowaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
Narzędzia diagnostyczne (dla psychologów) to:
- OKC – Objawy-Kompetencje-Cechy. To narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach systemu oświaty, służące do całościowej oceny funkcjonowania emocjonalno-społecznego i temperamentu dzieci i młodzieży. Umożliwia identyfikację cech temperamentu, kompetencji osobowościowych oraz niepożądanych wzorców zachowań. Wyniki prezentowane są w formie raportów z opisem i wykresami, ułatwiając interpretację diagnostyczną.
- KAPP – Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych. To wystandaryzowane narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach systemu oświaty, służące do kompleksowej analizy procesów poznawczych dzieci i młodzieży od 3. miesiąca życia do 25. roku życia. Zawiera kwestionariusze, skale obserwacyjne i testy, które można dopasować do indywidualnych potrzeb osoby badanej. Narzędzie wspiera pracę specjalistów w diagnozowaniu i planowaniu wsparcia rozwoju w obszarze poznawczym.
Serdecznie zapraszam do zapoznania się z narzędziami oraz do ich stosowania w pracy z dziećmi i uczniami.
Łaczę wyrazy szacunku
Mazowiecki Kurator Oświaty
/-/
Wioletta Krzyżanowska