Moje skróty

Schowek

Pokaż (8)

Kuratorium Oświaty w Warszawie

„Reforma26. Kompas Jutra” - nowa szkoła dla nowego pokolenia - Aktualności -

Nawigacja

„Reforma26. Kompas Jutra” - nowa szkoła dla nowego pokolenia

10.07.2025

Przejrzysta i spójna podstawa programowa, więcej godzin zajęć praktycznych i projektowych, nowy system oceniania oraz większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli - to założenia nowej reformy, którą podczas konferencji prasowej przedstawiła Minister Edukacji Barbara Nowacka.

Reforma ma charakter etapowy i wejdzie w życie stopniowo – pierwsze zmiany zostaną wdrożone od 1 września 2025 r.

O założeniach reformy podczas konferencji mówili również Sekretarz Stanu w MEN Katarzyna Lubnauer, dyrektor Instytutu Badań Naukowych – Polskiego Instytutu Badawczego dr hab. Maciej Jakubowski oraz zastępca dyrektora IBE PIB dr Tomasz Gajderowicz.

Naszym marzeniem jest zmienić szkołę na taką, z której wszyscy będą czerpać satysfakcję, dlatego po wielu miesiącach pracy mamy ogromną przyjemność zakomunikować postępy w reformie edukacji wdrażanej od 2026 r.

– mówiła Barbara Nowacka.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło Instytutowi Badań Edukacyjnych PIB przygotowanie propozycji zmian w systemie edukacji. To pierwsza tak szeroko konsultowana reforma edukacji, przygotowywana przez ekspertów.

Nauczyciele wypełnili ponad 24 tysiące ankiet, w których wskazali kierunki rozwoju oświaty, w całej Polsce odbyło się 700 spotkań z tysiącami nauczycieli, powołaliśmy 22 zespoły składające się głównie z nauczycieli. Bo skuteczna reforma, to reforma, która powstaje wspólnie z nauczycielami

– dodała minister.

Szerokie konsultacje

IBE PIB przy projektowaniu propozycji zmian korzysta z międzynarodowych i krajowych wyników badań, wiedzy i doświadczenia ekspertów własnych, zagranicznych, a także przedstawicieli środowisk edukacyjnych, nauczycielskich i akademickich z całej Polski.

Proponowane zmiany są konsultowane społecznie i oceniane przez Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w skład której wchodzą aktywni nauczyciele, dyrektorzy szkół i edukatorzy, przedstawiciele środowiska akademickiego oraz stowarzyszeń i fundacji.

Co się zmieni?

Dzięki zmianom w edukacji absolwenci polskich szkół będą przygotowani do życia w zmieniającym się świecie. Ważnym zadaniem szkoły jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i podejmowane decyzje. Stawiamy na kształtowanie sprawczości, która w dorosłym życiu pomoże osiągać sukcesy. Dążymy do tego, by uczniowie lepiej czuli się w szkole, a dzięki wsparciu nauczycieli, poznawali swoje mocne strony i umieli korzystać ze zdobytej wiedzy.

Reforma26 to także zmiany dla nauczycieli. Jednym z głównych celów wprowadzanych zmian jest ułatwienie i usprawnienie ich codziennej pracy. W ramach Reformy26 nauczyciele dostaną do dyspozycji dobrze przygotowane i spójne podstawy programowe, przewodniki metodyczne, narzędzia m.in. do monitorowania postępów uczniów oraz możliwość udziału w szkoleniach.

Planowane zmiany

  • Nowe, praktyczne przedmioty (edukacja obywatelska, zdrowotna, przyroda w nowej formule)
  • Nowa, przejrzysta i spójna podstawa programowa – mniej szczegółów do zapamiętania, więcej kompetencji kluczowych
  • Więcej zajęć praktycznych i projektowych
  • Zmiany w ocenianiu – większy nacisk na ocenę opisową, informację zwrotną i rozwój kompetencji
  • Troska o dobrostan uczniów i nauczycieli
  • Zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym od 2031 roku
  • Większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli – bezpłatne szkolenia, studia podyplomowe, nowoczesne narzędzia metodyczne
  • Równomierne rozłożenie nauki, mniej godzin w klasach 7-8 szkoły podstawowej

Kalendarz reformy

Reforma26 to rozłożona na lata, kompleksowa zmiana, która będzie wprowadzana stopniowo od roku szkolnego 2025/2026.

  • Od 1 września 2025 r. do szkół wejdą dwa nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. Zmieni się także podstawa programowa wychowania fizycznego.
  • Od 1 września 2026 r. zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa w przedszkolu oraz w klasach 1 i 4 szkoły podstawowej.
  • Od 1 września 2027 r. nowe podstawy programowe zaczną obowiązywać w klasach 1. szkół ponadpodstawowych.
  • W 2031 roku przeprowadzone zostaną po raz pierwszy egzaminy w nowej formule (egzamin ósmoklasisty i maturalny dla absolwentów liceów ogólnokształcących).
  • W 2032 roku przeprowadzone zostaną po praz pierwszy egzaminy w nowe formule dla absolwentów techników.

Profil absolwenta i absolwentki

W centrum zmiany znajduje się Profil absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej – dokument opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych PIB, który określa, jakie kompetencje, wiedzę i postawy powinien posiadać uczeń kończący dany etap edukacji. To swoisty kompas dla całej reformy, który porządkuje cele kształcenia i czyni je zrozumiałymi dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

Reforma26 to inwestycja w rozwój dzieci i młodzieży, w lepszą szkołę – nowoczesną, przyjazną i mądrze wspierającą.

Więcej informacji na temat reformy: www.reforma26.men.gov.pl

Pliki do pobrania

Metryczka

Data publikacji 10.07.2025
Data modyfikacji 10.07.2025
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Osoba udostępniająca informację:
Ireneusz Ciak
do góry