Moje skróty

Schowek

Pokaż (3)

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Edukacja dla wszystkich – kompleksowa pomoc dla każdego dziecka, ucznia i jego rodziny - Aktualności -

Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Edukacja dla wszystkich – kompleksowa pomoc dla każdego dziecka, ucznia i jego rodziny

Ministerstwo Edukacji i Nauki pracuje nad nową, lepszą formułą wsparcia dziecka, ucznia – szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Celem działań jest zagwarantowanie każdemu dziecku pomocy, w tym psychologiczno-pedagogicznej dostosowanej do jego potrzeb. Wśród propozycji Ministerstwa ważną rolę odgrywają poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki specjalne. Nie ma planów ich likwidacji.

3 cele działań:

  • stworzenie międzyresortowego systemu działań na rzecz dzieci, uczniów i rodziny,
  • zagwarantowanie dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów na terenie szkoły, placówki,
  • poprawienie jakości kształcenia wszystkich uczniów, w tym z niepełnosprawnościami.

Już czwarty rok MEiN wspólnie z ekspertami i praktykami z kraju i z zagranicy pracuje nad zbudowaniem międzyresortowego systemu wsparcia dziecka, ucznia i rodziny. Celem prac jest stworzenie takich rozwiązań, dzięki którym rodzina otrzyma pomoc – od momentu stwierdzenia wad rozwojowych dziecka w okresie płodowym,  po wsparcie w szkole, aż do wejścia w życie dorosłe i na rynek pracy.

Centra Dziecka i Rodziny

Ministerstwo przygotowuje system wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziców. W każdym powiecie powstaną międzyresortowe instytucje – Centra Dziecka i Rodziny (CDR). Głównym zadaniem Centrów będzie zdiagnozowanie potrzeb dziecka, przygotowanie dla niego i jego rodziny wsparcia.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna   

Każde dziecko, uczeń musi mieć zagwarantowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły i placówki, która będzie dostosowana do jego potrzeb. Specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej muszą być obecni w polskich szkołach.

Obecny system nie jest doskonały, wymaga korekty. Opracowywane są standardy zatrudniania w placówkach oświatowych psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy. Szkoły i placówki muszą mieć również zapewnione środki na finansowanie zatrudniania specjalistów. Obecnie trwają prace nad szczegółowym wyliczeniem kosztów różnych wariantów ich zatrudnienia.

Co ze szkołami specjalnymi?

Ministerstwo dementuje informacje na temat planowanych likwidacji szkół specjalnych. Placówki te są ważnym elementem systemu oświaty. Pracuje w nich wyspecjalizowana kadra, której wiedza, umiejętności i doświadczenie są istotne we wsparciu szkół ogólnodostępnych. MEiN chce wykorzystać potencjał specjalistów z tych placówek w szkołach.

We wrześniu 2021 r. ruszy pilotaż Specjalistycznych Centrów Edukacji Włączającej jako instytucji powstałych przy szkołach i placówkach specjalnych.

Informacja na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki. 

Metryczka

Data publikacji 11.02.2021
Data modyfikacji 11.02.2021
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Materiały Ministerstwa Edukacji i Nauki
Osoba udostępniająca informację:
Kornelia Szczepaniak
do góry