Wsparcie uczniów w kryzysie emocjonalnym
28.02.2023Z inicjatywy Mazowieckiego Kuratora Oświaty (28 lutego) odbyła się konferencja: Zauważ, usłysz, działaj- jak wspierać osoby w kryzysie emocjonalnym?, skierowana do kadry pedagogicznej i rodziców. W spotkaniu uczestniczyli: Artur Standowicz, Wicewojewoda Mazowiecki, Aurelia Michałowska, Kurator Oświaty, Wawrzyniec Kowalski, Zastępca Dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej MEiN oraz Agnieszka Zaremba, Dyrektor Poradni Specjalistycznej MOP w Warszawie.
Celem konferencji było przeciwdziałanie zaburzeniom depresyjnym wśród dzieci.
Systematycznie, od kilku lat Kuratorium Oświaty w Warszawie organizuje spotkania, konferencje i webinary dotyczące zapobieganiu depresji wśród dzieci i młodzieży.
Obecna konferencja odbyła się z udziałem praktyków i specjalistów: psychologów, psychiatrów, psychoterapeutów, którzy na co dzień pracują z dziećmi. Mówiono m.in. o najczęściej występujących u dzieci i młodzieży zaburzeniach, profilaktyce i wczesnej interwencji oraz o właściwej pracy z uczniem z problemami psychicznymi w szkole.
- Chcę zaapelować do rodziców i nauczycieli - bądźcie uważni. Obserwujcie swoje dzieci i uczniów, zauważajcie tych, którzy potrzebują pomocy. Ta pomoc udzielana jest przez różne instytucje. Każdy uczeń może bezpośrednio zwrócić się nie tylko do swoich bliskich, ale też do psychologa i pedagoga szkolnego lub zadzwonić na całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – mówiła Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty.
Dziecięcy Telefon Zaufania (800 12 12 12), prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka, czynny jest przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Osoba dzwoniąca może pozostać całkowicie anonimowa. Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.
- To bardzo ważne, żeby wspierać dzieci w każdej dziedzinie życia, a w szczególności dbać o ich zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Dołóżmy wspólnie wszelkich starań, aby zapobiegać problemom dzieci. Obserwujmy je, rozmawiajmy z nimi, aby każde dziecko wiedziało, gdzie szukać pomocy, np. u psychologa szkolnego – powiedział Wicewojewoda Mazowiecki Artur Standowicz.
W 2022 roku Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło dodatkowo blisko 180 mln zł na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i 520 mln zł na utworzenie w szkołach stanowisk pedagoga specjalnego. W tym roku środki przewidziane na standaryzację zatrudnienia specjalistów w szkołach, a więc m.in. na zatrudnienie pedagogów specjalnych, psychologów i terapeutów pedagogicznych to prawie 1,9 mld zł.
Zapis konferencji dostępny jest pod linkiem: http://kuratorium.waw.pl/konferencja-28-lutego-2023-video